יום שבת, 30 ביוני 2012

מקצרי URL



השימוש בהיפר קישורים נפוץ מאוד ומאפשר קישור וחיבור לתכנים שונים ומגוונים. כאשר הקישור יושב בקובץ מקוון או בדף אינטרנט, לכתובת (URL) של הקישור אין כל חשיבות כיוון שהיא 'מוסתרת' מאחורי המשפט או המילים הרצויות. גם ה-QR codes מהווים פתרון מסוים להפניות מתוך מידע מודפס, אבל האפשרות להשתמש בהם מצויה רק למחזיקי Smart Phone בעלי האפליקציה הרלוונטית. על מנת שהקישור לא יאבד במקרה של הדפסת חומר, קיים הצורך לספק את כתובת ה-URL המדויקת של המידע. במקרה שכזה רצוי מאוד לקצר את כתובת ה-URL  ולהפוך אותה לקריאה וקליטה – כזו שקל להקליד ובמקרים מסוימים אף לזכור.   עבור שולחי ה-SMS ומשתמשי ה-Twitter המוגבלים ב-140 תווים בלבד, יצירת קישורים בעלי מספר תווים מינימלי עשויה לחסוך הרבה מאוד התלבטויות ולשפר את נוחות ניסוח ההודעות בצורה ניכרת.

אחד הכלים הוותיקים לקיצור כתובות URL הוא ה- TinyURL המאפשר לקצר משמעותית כתובות ארוכות לכתובות בעלות כ-26 סימנים בלבד. כיוון שהקיצור בנוי מאוסף תווים אקראי וחסר משמעות טקסטואלית, מאפשר הכלי להגדיר באופן עצמאי את תווי הקיצור כך שיהיו בעלי משמעות באופן שיעיד על תוכן הקיצור ויאפשר לקורא לזכור אותו. 

לדוגמה, קישור מכתבה בעיתון הארץ שכתובתה: http://www.haaretz.co.il/news/world/1.1834824
ועוסקת בכינורות הופכת ל:  tinyurl.com/kinor

TinyURL - קסטומיזציה לכתובת (תיבה תחתונה)


איסוף מידע על מידת החשיפה

הכלי Goo.gl של Google  מאפשר לקצר כל כתובת URL ומספק עליה מידע אנליטי: כמות המקליקים, התפלגות על פי זמן, מיקומם ברחבי העולם, מידע על הדפדפנים בהם משתמשים ועוד. בנוסף הכלי מייצר באופן  אוטומטי גם QR code  שהינו כאמור  URL ויזואלי לבעלי טלפונים חכמים.

קיצור קישורים באמצעות  Goo.gl של google



מידע סטטיסטי לגבי השימוש בקישור המקוצר באמצעות  Goo.gl של google

ה bitly הינו כלי מעניין נוסף המאפשר יצירת מעקב סטטיסטי אחר השימוש בכתובת ה-URL המקוצרת ונותן תמונה לגבי מידת החשיפה שלה. הכלי מאפשר לשמור ולנהל קישורים מקוצרים, לשתף אותם עם חברים ולנהל אחריהם מעקבים סטטיסטים שונים.
"גימיק" נוסף בהקשר זה הוא“Was it viewed?”  המאפשר לקצר כתובת בעזרת bitly ולשלוח התראה למייל כשהוקלק.

ריכוז מספר כתובות תחת כתובת אחת קצרה

כאשר קיים צורך להעביר תחת קיצור יחיד המלצה וקישור למספר אתרים, ניתן להשתמש במקצרי כתובות המאפשרים ליצור כתובת אחת קצרה ממקבץ כתובות. הכלים אורזים ומרכזים את הקישורים תחת קורת גג אחת ומגישים אותם באופן המאפשר דפדוף ומעבר קל ונוח ביניהם.
הכלים המאפשרים זאת הם: URLOpener   ,  Fur.lyKrunchd  ו- fav7

קיצור URL לאוסף כתובות באמצעות הכלי Fav7



התוצאה של שימוש בכלי זה היא דף אינטרנט אחד עם 7 תעתיקי מסך של שבעה אתרים שונים וקישור אל כל אחד מהם:






דוגמא נוספת: Krunchd , כלי היוצר קישור אחד מקוצר, מאפשר ל"דפדף" בין האתרים השונים בעזרת החיצים, להציג את רשימת האתרים על ידי בחירה במשולש האנכי או לפתוח את הקישור בחלון חדש:


קיצור מאובטח לכתובת URL

לצורך הגנה על קישור מקוצר בסיסמא, ניתן להשתמש ב- Trick.ly המאפשר ליצור כתובת קצרה לכתובת ה-URL הרצויה ולאפשר את הפתיחה והשימוש בקישור באמצעות סיסמא בלבד.



קיצור מוגן סיסמא של Trick.ly

יצירת קישור מקוצר לזמן מוגבל

הכלים  TLESD ו Dying links מאפשרים ליצור קיצור, לקבוע מראש לכמה זמן יהיה פעיל ולהגביל את מספר ההקלקות עליו.







בחינת קישור מקוצר לפני פתיחה

קיבלתם קיצור מקושר אבל לא בטוחים מה ומי עומד מאחוריו?  השתמשו בכלי  Decypt Links




על כלים נוספים הבודקים קישורים לפני פתיחתם ניתן לקרוא בסקירה מתוך ה-Makeuseof































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה