יום שלישי, 29 בינואר 2013

Google Shopping ככלי לאיתור מותגים ואיסוף מידע לגבי מוצרים, מחירים ושווקים




Google Shopping הוא הכלי של Google לאיתור מוצרים. בעבר, הכלי היה מוכר בשם Google Product ובעבר הרחוק יותר, היה ידוע בכינויו Froogle.

לאחרונה, שינתה Google את מודל ההפעלה של הכלי, והפכה אותו למאוד דומה למודל ה-Google Adwords.

בניגוד למודל הקודם, בו הכיסוי של הכלי היה מבוסס על רישום חינמי, כיום, על מנת שמוצר ייכלל בין תוצאות החיפוש, צריך המוכר שלו להגדיר את תקציב הפרסום שהוא מעוניין להשקיע ואת הסכום אותו הוא מוכן לשלם עבור כל קליק שיקבל מקונה פוטנציאלי.

שינוי המודל מבטל את הצהרתם של ראשי Google לגבי מידת האובייקטיביות של הכלי ולגבי העובדה כי הוא אינו מקבל תשלום עבור שילוב והכללה של חנויות ומוצרים בין תוצאותיו:

Google's 2004 SEC Filing: "Our search results will be objective and we will not accept payment for inclusion or ranking in them."

גוגל השיקו סרטון הסבר על שינו המדיניות שלהם בנוגע לכיסוי ב Google Shopping וייאמר לזכותם שהם מציינים את העובדה שדרוג התוצאות המתקבלות בחיפוש מבוסס בין השאר גם על גובה התשלום המתקבל מבעל המוצר :




שינוי המדינויות של גוגל הצית מחדש וביתר שאת, את המלחמה בין מייקרוסופט ל-Google, ומייקרוסופט הקימו אתר מיוחד המכונה Scroogled (על משקל Froogle), וממנו הפנייה לאתר הקניות שלהם – Bing Shopping




מה ניתן להפיק משינוי המדיניות של Google?

מכיוון ש-Google Shopping מהווה מקור הכנסה לחברה, Google השקיעה בשיפור ממשק החיפוש וכך אנחנו כמידענים, יכולים להנות ממנו לצורכי איסוף מידע בתחומים הבאים, ביתר נוחות:

  1. זיהוי מותגים
  2. זיהוי מחירים 
  3. איתור שמות וסוג חנויות המוכרות מוצרים מסוג מסויים.
ממשק ויכולות החיפוש ב- Google Shopping

ברירת המחדל היא הצגת התוצאות בפורמט של רשימה ועל פי רלוונטיות - כפי שמוצג בצידו הימני של המסך




תצוגה נוחה בהרבה עשוייה להיות תצוגת ה-Grid View המאפשרת לצפות בכמות רבה יותר של מוצרים על פני הדף:




בצידו השמאלי של המסך מופיע סרגל הכלים המאפשר למיין / לצמצם / להציג  את התוצאות על פי קריטריונים שונים.





הכרות עם שוק

ניתן להשתמש ב-Google Shopping כמקור מידע להבנת שוק מסוים – בעזרת התפריט בצד שמאל ניתן לזהות טווחי מחירים, מותגים,צבעים פופלארים, שמות חנויות המוכרות את המוצרים ועוד:




לזיהוי מותגים כדאי לשקול להשלים את החיפוש בשימוש ב-Bing shopping  וב-Amazon שבניגוד ל-Google Shopping, מדרגים את התוצאות שלהם על פי חוות הדעת של הקונים ומידת שביעות רצונם מן המוצר:



Location

התוצאות המוצגות ב-Google Shopping מייצגות את ארה"ב כברירת מחדל וכדי לאתר מוצרים הנמכרים בשווקים מחוץ לארה"ב יש לבנות את השאילתה באופן ידני עם הגבלה למדינה הרצויה - לדוגמא, על מנת להגביל את החיפוש לאנגליה, יש להקליד בשורת החיפוש:  Site: .UK




Shortlists

חידוש נוסף משמעותי ביותר הוא היכולת ליצור “shortlist” המאפשרים יצירת תיקיות שונות בהן יאוחסנו המוצרים הנבחרים. במידה והגלישה מתבצעת בזמן שאתם signed in, הרשימות נשמרות וניתן לחזור אליהן בעתיד להמשך עבודה.






לסיכום, למרות שהכיסוי של Google Shopping אינו רחב כבעבר, והדירוג של התוצאות מושפע מגובה התשלום של בעלי המוצרים ל-Google, השיפור בממשק החיפוש מאפשר לנו כמידענים להשתמש בו ככלי טוב לאיסוף מידע, וכמקור מידע מצוין לקבלת תמונה ראשונית על מוצרים, מחירים, חנויות ושווקים.





2 comments: